Transport Tycoon Deluxe

Punktacja

1. Notowania stacji

Notowania stacji opierają się na systemie punktów przydzielanych za spełnienie określonych warunków. Osiągnięcie 255 punktów daje 100% "ratingu". Procenty liczy się na zasadzie proporcji: 255 - 100%, 127 - 50% itd. Jak większość z was zauważyła, łączna ilość punktów do zdobycia przekracza 255. Otóż punkty ponad tą wartość nic nie zmieniają (bo i tak nie ma czego zmieniać). Im większy procent tym więcej towaru dostaniemy na stację. Liczba zdobytych punktów zależy od:



a) Częstości odwiedzin pojazdów na stacji

Im częściej tym lepiej. Maksymalnie można zdobyć 130 punktów (51%) za 'odwiedziny'. Zależność między częstotliwością odwiedzin, a liczbą uzyskanych punktów przedstawia poniższa tabelka:


Punkty Statki Reszta pojazdów
130 Mniej niż 12 dni Mniej niż 3 dni
95 Mniej niż 24 dni Mniej niż 6 dni
50 Mniej niż 48 dni Mniej niż 9 dni
25 Mniej niż 84 dni Mniej niż 21 dni
0 Powyżej 84 dni Powyżej 21 dni



b) Ilości oczekującego towaru na stacji

Proste. Im więcej towaru czeka na transport tym notowania są niższe. Trzeba wywieźć towar aby się poprawiły. Tu również maksymalnie jest 130 punktów (51%) do zdobycia. Trzeba pamiętać, że 1 jednostka odpowiada 1 tonie, 100 litrom, 1 paczce itd. Kolejna tabelka:


Punkty Ilość oczekującego towaru
130 Mniej niż 100 jednostek
120 Mniej niż 300 jednostek
100 Mniej niż 600 jednostek
90 Mniej niż 1,000 jednostek
55 Mniej niż 1,500 jednostek
0 1,500 lub więcej jednostek



c) Maksymalnej prędkości ostatniego transportu

Najwclassoczniej w świecie Transport Tycoon chcą się pozbyć towaru jak najszybciej dlatego przydzielają za to dodatkowe punkty. Im większa prędkość tym większe notowania. Punkty można policzyć korzystając z tego wzoru: liczba punktów=0.25*(max prędkość pojazdu - 85 km/h). Można zdobyć 43 punkty (17%). Zwiększanie prędkości ponad 255 km/h nic nie daje (z dokładnych wyliczeń wynika, że można zdobyć 42,5 punktu ale ta połówka niewiele zmienia). Dla nie miłujących się w matematyce orientacyjna tabelka:


Punkty Prędkość
43 255 km/h lub szybszy
25 185 km/h
0 85 km/h lub wolniejszy



d) Wieku ostatniego transportu

Chyba wiadomo o co chodzi. Oczywiste jest to, że ludzie będą preferować najnowsze pojazdy i nie będą się interesować starymi złomami. Można uzyskać 33 punkty za nowiutkie maszyny. I jeszcze jedna tabelka:


Punkty Wiek
33 Nowszy niż rok
20 Nowszy niż 2 lata
10 Nowszy niż 3 lata
0 3 lata lub starszy



e) Obecności posągu gracza w najbliższym mieście

'A jednak się kręci!' można by rzec. Nasza podobizna na coś się jednak przydaje. Dostajemy 26 punktów (10%) jeśli stacja znajduje się w obrębie miasta ze statuą.


f) Poziomu sztucznej 'inteligencji' (tylko dla przeciwników komputerowych)

Przeciwnik dostaje dodatkowe punkty jeśli jego 'inteligencja' jest trochę wyższa. Wynika z tego, że blaszak nas oszukuje. Tabelka (ostatnia do tej części) przedstawia ile przeciwnik zyskuje jeśli zwiększy się jego potencjał:


Punkty Poziom 'inteligencji'
63 Wysoki (High)
31 Średni (Medium)
0 Niski (Low)



Jest jeszcze kilka rzeczy, o których należałoby pamiętać. Notowania stacji wzrastają stosunkowo wolno dlatego należy je szanować. Nawet jeśli nagle wzrosła liczba punktów. Czas trwania 'ulepszenia' notowań, które możemy wykupić w najbliższym mieście jest ograniczony. Gdy poziom 'ratingu' spadnie poniżej 50% towary oczekujące na stacji zaczną powoli znikać. Aby szybko notowania spadły wystarczy spowodować wypadek w pobliżu wybranej stacji. W obrębie kilkunastu kratek od miejsca zdarzenia wszystkie stacje dostaną 0%.





2. Notowania spółki

Każda spółka czy to gracza czy komputera dąży (a przynajmniej powinna) do uzyskania 1,000 punktów. Tyle jest do zdobycia. Aby zdobyć jakiekolwiek punkty musimy spełnić określone warunki. Zazwyczaj mamy na to 100 lat (o ile zaczynamy grę w 1950 roku). Większość warunków można wykonać stopniowo tzn. że jeśli wykonamy 50% celu dosteniemy 50% punktów za niego przewidzianych. Tabelka (a jakże by inaczej) przedstawia warunki i liczbę możliwych punktów za ich spełnienie:


PunktyWarunki do spełnienia
400Przewiezienie 40,000 jednostek jakichkolwiek towarów w ciągu ostatnich 4 kwartałów. Jest to najważniejszy i łatwy do wypełnienia cel. Pod koniec gry firma powinna być na tyle rozwinięta by mogła przewozić znacznie więcej.
100Posiadanie 120 pojazdów. Też dość łatwy cel. Trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Można zbudować maksymalnie 80 lokomotyw (chyba że ma się patcha). Każdy pojazd liczy się tak samo. Obojętnie czy jest to mały busik czy wielki samolot.
100Minimum £100,000 zysku w jednym z 12 ostatnich kwartałów.
100Posiadanie 80 części stacji. Jako część stacji liczy się każda kratka zajęta przez nasze dworce, lotniska, porty, przystanki i inne.
100Minimum £10,000 zysku dla każdego pojazdu starszego niż 2 lata. Jest to chyba najtrudniejszy do spełnienia warunek. Jeśli posiadamy pojazdy młodsze niż 2 lata od razu dostajemy 100 punktów. Aby osiągnąć ten cel nie możemy stosować sztuczek polegających na dowożeniu towaru do stacji aby go przewozić innym (zazwyczaj większym) pojazdem.
50Minimum £50,000 zysku w każdym kwartale w ciągu trzech lat.
50Przewóz ośmiu różnych typów towarów w ostatnim kwartale.
50Posiadanie £10,000,000.
50Brak długów. Jeśli nasz dług przekracza kwotę £250,000 nie dostajemy żadnych punktów.


Trochę dodatkowych informacji.
Nawet nieużywane pojazdy i elementy stacji wliczają się do końcowego wyniku.
Inflacja nie ma żadnego wpływu na wymagane kwoty. Dzięki wysokiej inflacji łatwiej osiągnąć powyższe cele ale wszystkie koszty będą o wiele wyższe. Coś za coś.


Poniższa tabela pokazuje ile potrzeba punktów na dany tytuł na liście wyników po przekroczeniu 2050 roku:


PunktyTytuł
0 do 319Businessman
320 do 447Entrepreneur
448 do 575Industrialist
576 do 703Capitalist
704 do 831Magnate
832 do 959Mogul
960 do 1000Tycoon of the Century




Poniższa tabelka (niestety już ostatnia) pokazuje ile potrzeba punktów na dany tytuł pokazywany podczas gry w tabeli wyników:


PunktyTytuł
0 do 127Engineer
128 do 255Traffic Manager
256 do 383Transport Coordinator
384 do 511Route Supervisor
512 do 639Director
640 do 767Chief Executive
768 do 895Chairman
896 do 959President
960 do 1000Tycoon





Źródło: http://ttd.cernun.net/info/score.html